Przypominamy, że Towarzystwo Miłośników Andrychowa otrzymało dotację w ramach programu „EtnoPolska 2020” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury na inwentaryzację eksponatów znajdujących się w Izbie Regionalnej.
Do października 2020 r. kilkuosobowy zespół przeprowadzi inwentaryzację co najmniej 800. eksponatów przechowywanych w Izbie Regionalnej. Na czym dokładnie polega ta praca pisaliśmy w poprzedniej aktualności.
Dzisiaj opowiemy Państwu o procedurze znakowania eksponatów w Izbie Regionalnej Ziemi Andrychowskiej. Okazuje się bowiem, iż czynności wykonywane w ramach znakowania są szczegółowo opisane i ustalone. W ramach zadania powstał dokument „Instrukcja znakowania eksponatów w Izbie Regionalnej Ziemi Andrychowskiej”, który został opracowany przez koordynatorkę projektu Reginę Pazdur.
Instrukcja została opracowana w oparciu o:
- Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 30 sierpnia 2004 roku w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach. Dokument ten określa ogólne zasady znakowania.
- „Od kolekcji do zabytku. Nadanie obiektom numerów i wpisanie do księgi inwentarzowej” – film ilustrujący etapy umieszczania kolekcji w zbiorach muzealnych Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie (https://bit.ly/3cmX22h)
- Materiały dotyczące znakowania obiektów w Western AustralianMuseum)
- Anna Kłosowska (konserwator, Muzeum Narodowe w Krakowie), Sposoby znakowania muzealiów – przegląd i ocena ich wpływu na obiekty
- Znakowanie zbiorów muzealnych w: „Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów ABC zarządzania kolekcja muzealną” 3/2014 s. 33-40
Instrukcja nie powstałąby gdyby nie pomoc i konsultacje z Państwem:
- Łukaszem Gieruszczakiem dyrektorem Muzeum im. A. Kłosińskiego w Kętach,
- Alicją Mironiuk-Nikolską Głównym Inwentaryzatorem w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie,
- Marcinem Burzyńskim, konseratorem w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie,
- Agatą Barczyńską Głównym Konserwatorem w Muzeum Etnograficznym w Krakowie
- Dominiką Pawczyńską kierownikiem działu Inwentaryzacji i Dokumentacji Muzealiów Muzeum Etnograficznego w Toruniu
Bardzo serdecznie Państwu dziękujemy!
To w jaki spoósb nakładamy numer inwentarzowy na eksponat uzależnione jest od kilku czynników, m.in. materiału z jakiego jest wytworzony. Innych narzędzi używamy do opisania np. przedmiotu ze szkła a innych do eksonatu wykonanego np. z tkaniny. Innym czynnikiem mającym wpływ na sposób znakowania jest przykładowo wielkość eksponatu. Te dużych gabarytów znakujemy w dwóch miejscach po przekątnej a sam numer ewidencyjny jest proporcjonalny do obiektu. Z kolei eksponaty drobne znakujemy poprzez umieszczanie zawieszek wykonanych z papieru bezkwasowego lub też poprzez przyklejenie (na klejach z żywicy akrylowej bądź innych naturalnych, jak np. skrobiowym) małych etykiet drukowanych na bibule japońskiej. Samo miejsce naniesienia sygnatury na obiekt też jest z góry ustalone; najczęściej jest to niewidoczna dla zwiedzającego część eksponatu (spód przy krawędzi lub tył, lewa dolna strona).
Zachęcamy do zapoznania się z innymi wiadomościami dotyczącymi naszego nowego projektu.